sobota, 22 listopada 2014

14. Pierniku Ty!

Plan na dziś zakładał tworzenie pierniczków z Pierworodnym. Obiecałam, więc muszę. Nie ważne, że do zrobienia pierniczków na święta zabieram się od dwóch lat. Brak samozaparcia i wrodzone lenistwo pokazało, że czasem trzeba się „odsunąć” (ale tylko na momencik), by mama dotrzymała obietnicy. Tak więc popołudnie minęło mi na tworzeniu pierniczków!

Przepis wzięłam ze strony Moje Wypieki, dokładniej było ten przepis.

Pozwolę sobie zrobić to co robi podobno większość studentów (opcja kopiuj-wklej) i dodam sobie go i tu:

Składniki:
  • 1/4 szklanki miodu
  • 80 g masła
  • 1/2 szklanki miałkiego brązowego cukru lub cukru pudru
  • 1 jajko
  • 2 i 1/4 szklanki mąki pszennej
  • 1 łyżeczka sody oczyszczonej
  • 1,5 - 2 łyżki przyprawy korzennej do piernika
  • opcjonalnie: 1 łyżeczka kakao (jeśli lubicie, gdy pierniczki mają ciemniejszy kolor)
Przygotowanie:
Miód i masło podgrzać w garnuszku, przestudzić. Dodać pozostałe składniki i wyrobić lub zmiksować. Jeśli ciasto będzie zbyt miękkie, schłodzić (będzie się lepiej wałkowało).
Wałkować na stolnicy na grubość 2 - 3 mm lekko podsypując mąką (grubsze pierniczki są bardziej miękkie po upieczeniu). Wykrawać pierniczki o dowolnych kształtach i przekładać na blachę wyłożoną papierem do pieczenia.
Pierniczki z otworkiem do przewlekania - otworek należy zrobić przed pieczeniem (np. słomką do napojów).
Pierniczki z witrażykami – również przed upieczeniem w dużym pierniczku wykrawać mniejszy otworek, nasypać do niego pokruszonych landrynek (z górką) i piec na macie teflonowej, ściągając z blachy dopiero po ostygnięciu.
Układać na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia i piec około 10 minut w temperaturze 180ºC. Uważać, by nie piec za długo, będą zbyt kruche i będą miały posmak goryczy. Wyjąć z piekarnika, wystudzić na kratce.
Lukrować lub dekorować czekoladą po upieczeniu.
Pierniczki po upieczeniu są twarde, później zmiękną (należy je przechowywać w szczelnie zamkniętym pojemniku). Bardzo długo i dobrze się przechowują (nawet kilka miesięcy). Można upiec je kilka tygodni przed świętami, lukrowanie zostawiając na później.

Co zrobić, by pierniczki zmiękły?
Pierniczki po upieczeniu są zazwyczaj mocno twarde (powoduje to dodatek miodu). By zmiękły potrzebują pochłonąć odpowiednią dawkę wilgoci np. z powietrza lub owoców. Wtedy będą rozpływały się w ustach! Ułóż pierniczki (jeszcze przed lukrowaniem) na kratce i przenieś do pomieszczenia o wysokiej wilgotności, uchyl okno podczas deszczu ;-) (klimat brytyjski jest dość wilgotny, pierniczki miękną u mnie szybko, już po 3 dniach). Jeśli u Ciebie w domu jest dość sucho, schowaj pierniczki do szczelnej puszki z kawałkami obranych jabłek. Jabłka wymieniaj co parę dni, by nie zaczęły pleśnieć. Pierniczki będą chłonęły wilgoć z owoców.


Parę zdjęć z pracy:
Pierworodny wałkuje.
Przymierzamy foremkę
Naciskamy
Ciacha muszą być duże i małe
Wykładamy na blachę
Podziwiamy upieczone

Nie ma, że boli.

10 komentarzy:

  1. Pierworodny już ma tak dorosłe dłonie?!
    I nie ubliżaj mi! To, że już od ponad roku przeżywam swoje drugie ćwierćwiecze, to nie znaczy, że jestem piernik!;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, ma już takie łapska. Serio, on jakby zaczął trzaskać foty to by nic nie było na nich...
      Oj tam oj tam, ubliżać - kto jak nie ja?! :D

      Usuń
  2. Wyglądają rewelacyjnie :) sie postaraliście :D może kiedyś sama skorzystam z przepisu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto, młody zjadł jednego i jak tylko nie patrzyłam to brał kolejnego i wychodził sprawdzić "czy dziadek jest grzeczny". XD

      Usuń
    2. Hehe :) wygląd kropkowy mi się podoba :) a Pani to już zapomniała o moim blogu :(

      Usuń
    3. Czytałam notkę! Ja nigdy nie zapominam, o takich rzeczach!!!! Akurat mi Karpika przywieźli i już nie miałam jak skomentować.

      Usuń
  3. To ja chyba jutro zabieram się do pracy ;) Szkoda tylko, że mój pierworodny raczej mi nie pomoże.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja w tym roku jeśli chodzi o pierniki będę miała debiut, zobaczymy co wyjdzie... :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. My też mieliśmy debiut. Już nie ma żadnego (chomikowałam tylko te na choinkę).

      Usuń